Een verandering in de werkomgeving gaat vaak niet zonder slag of stoot. Hoewel omgevingen veelal ten behoeve van de medewerker worden veranderd, is het de medewerker die moeite lijkt te hebben met het accepteren van de bijkomende veranderingen. Hoe ga je namelijk om met het delen van je werkplek als je al jaren een eigen werkplek hebt gehad? Dit soort veranderingen stuiten vaak op weerstand. Medewerkers willen vasthouden aan bekende patronen en gewoontes, in plaats van op zoek gaan naar een nieuw werkritme. Dat doen we niet expres, zo werken onze hersenen. Die zijn te allen tijde bezig met het ontwikkelen van patronen en gewoonten zodat we niet zoveel hoeven na te denken over de keuzes die we elke dag maken. Wij zien vaak dat organisaties bij het implementeren van veranderingen in de werkomgeving bijbehorende gedragsregels voorschrijven. Een goed begin, maar deze regels vragen om handhaving en vaak blijft die achterwege. Tevens zit hier vaak een negatieve associatie aan vast en komt de verandering niet uit de mensen zelf. Kunnen we dat ook anders doen?

Ja, dat kan! Workplace Nudging draait om positieve stimulatie van gedragsverandering door het intelligent inzetten van de werkomgeving. Workplace Nudging is een methodiek die gestoeld is op keuzearchitectuur. De methodiek werkt toe naar de ontwikkeling van positieve prikkels in de fysieke ruimte die mensen verleiden om ander gedrag te vertonen. Door een keuze leuker en/of makkelijker te presenteren vergroot de kans dat hiervoor gekozen wordt. De manier waarop een keuze wordt gepresenteerd, heeft namelijk veel invloed onze uiteindelijke keuze. Om tot deze prikkels te komen is medewerkersbetrokkenheid essentieel, zij zijn immers degene die de werkomgeving werkbaar maken. Workplace Nudging maakt hiermee gebruik van een bottom-up methodiek, waarbij direct ingespeeld wordt op het creëren van draagvlak. Door Workplace Nudging in de (werk)omgeving toe te passen wordt op een positieve manier gecommuniceerd over het gewenste gedrag. Hierdoor worden medewerkers gestimuleerd om gedrag te vertonen dat past bij de organisatie en de werkomgeving. Waarmee ze gedragspatronen kunnen ontwikkelen waardoor optimaal gebruik wordt gemaakt van de werkomgeving.

Kosten

De kosten voor het trainingsprogramma zijn € 2995,- exclusief btw.

Inbegrepen in deze kosten zijn:

  • De 5 trainingsdagen op een inspirerende locatie in Den Haag;
  • Begeleiding door Workplace Nudging specialisten;
  • Een syllabus met de volledige methodiek en extra oefeningen;
  • 5 x lunch en 1 x diner.

De trainingen worden gegeven in kleine groepen (maximaal 12 deelnemers). Hiermee blijft voldoende tijd en aandacht beschikbaar om te werken aan een (meerdere) eigen casus. Ons doel is om alle cursisten naar huis te laten gaan met een eigen ontwikkelde Workplace Nudge die gelijk geïmplementeerd kan worden bij de eigen organisatie.

Data en aanmelding

Het totale trainingsprogramma bedraagt 6 weken, zie onderstaand schema voor de precieze data. Aanmelden voor het trainingsprogramma kan door onderstaand contactformulier in te vullen.

  • Trainingsdag 1: Do 28 maart 2019
  • Trainingsdag 2: Do 4 april 2019
  • Trainingsdag 3: en 4: Do 11 en vr 12 april 2019
  • Trainingsdag 5: Do 25 april 2019